Fysiotherapie het Wooldrik | Medical Taping

Medical Taping

Bij medical taping worden spieren ondersteund in hun functie. Wanneer niet goed functionerende spieren ondersteund worden met speciale elastische tape, zal dat het zelfherstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Spieren dienen niet alleen voor beweging, maar zijn ook belangrijk voor lichaamstemperatuur, bloed- en lymfecirculatie.

De medical tape heeft ook een liftende werking op de opperhuid, waardoor er drukvermindering en meer ruimte voor de bloed- en lymfevaatjes is.

Doordat de druk op de pijnreceptoren onder de opperhuid ook minder wordt, kan pijn ook verminderen.

Bij sport tapen wordt de bewegingsvrijheid van een bepaald gewricht verkleind. Ook komt er een grotere druk op de huid. Bij medical taping is dat juist niet de bedoeling. Voor medical taping worden verschillende tapes gebruikt. Enkele voorbeelden hiervan zijn kinesiotape, curetape, easy tape, leukotape en strappaltape. Deze tapes hebben dezelfde elasticiteit en gewicht als de huid. U kunt dus gewoon bewegen.

Het brede bereik van Medical taping

Het toepassingengebied van medical taping is erg breed.

– Behandeling van blessures

– Reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook haematomen)

– Houdingscorrecties

– Overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog)

– Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij menstruatiepijn, behoort tot de mogelijkheden.

Pascal van der Meer
Fysiotherapeut